Sabtu, 28 Januari 2012

PSU Modding Toolkit


Ok anda memerlukan PSU Modding Toolkit untuk anda membuka dan memasang PSU Connector anda. Lihat contoh gambar di bawah.

Saya punya PSU Modding Toolkit Jenama Sunbeamtech

Info terperinci Tentang Penggunaan PSU Modding Toolkit
Modding Toolkit Warna Hitam Jenama Lamptron
Modding Toolkit Warna Perak Jenama Lamptron
Kedua-dua PSU Modding Tookit di atas merupakan toolkit yang biasa digunakan oleh pengemar UV Modding. Kedua-dua toolkit ini mudah di dapati di pasaran Malaysia. Dari sudut harga Lamptron Modding Toolkit lebih mahal dari Sunbeamtech PSU Modding Toolkit. Ini kerana Lamptron Modding Toolkit dibuat dari  stainless steel, sementara Sunbeamtech PSU Modding Tookit mungkin dibuat dari besi biasa dan mudah berkarat.

Ok untuk yang tidak mampu membeli atau ingin berjimat, kita boleh menggunakan peralatan yang biasanya terdapat di rumah. Untuk 20 atau 24 pin ATX Connector, 4 pin 12v Connector, 6 atau 8 pin PCI-E Connector, 4 pin Floppy Connector, 6 pin Auxillary Connector & Sata Power Connector anda boleh menggunakan ubat staples & jarum. Untuk Female & Male 4 pin Connector anda terpaksa membeli peralatannya sendiri. Lihat tutorial di bawah.

Cara mudah untuk membuka 20 atau 24 pin ATX Connector. Boleh juga menggunakan teknik ini dengan 4 pin 12v Connector dan 6 atau 8 pin PCI-E Connector. Anda cuma memerlukan ubat staples saiz 24/6. Sila ikut langkah dari nombor 1-8.

Langkah 1
Langkah 2
 Langkah 3
 Langkah 4
Langkah 5
Langkah 6
Langkah 7
Langkah 8
Cara mudah untuk membuka 4 pin Floppy Connector. Boleh juga menggunakan teknik ini dengan Fan 3 pin Connector. Anda cuma memerlukan objek yang tajam di hujungnya. Sila ikut langkah dari nombor 1-5.

Langkah 1
Langkah 2
Langkah 3
Langkah 4
Langkah 5
Untuk Sata Power Connector, anda hanya perlu menggunakan jarum untuk mencungkil klip. Tapi harus di ingat hanya ada beberapa jenis Sata Power Connector yang boleh dibuka. Ada juga jenis Sata Power Connector yang terus mati dan tak dapat dibuka. Sila lihat gambar di bawah antara jenis Sata Power Connector yang boleh dibuka dan tidak.

Jenis Yang Dapat Dibuka, Hanya Perlu Mencungkil Ke Atas 5 Klip Di Bahagian Bawah Connector Untuk Membukanya
Jenis Yang Dapat Dibuka, Hanya Perlu Membuka Klip Di Bahagian Belakang Connector
Jenis Yang Tidak Dapat Dibuka

0 comments:

Catat Ulasan