Sabtu, 14 Januari 2017

Masalah Hang Pada Netbook ASUS EeePC 1025C


Masalah

# Beberapa butang keyboard tidak berfungsi dan menyebabkan netbook hang
# Windows original asal dan original partition recovery telah dibuang

Penyelesaian

# Bagi masalah keyboard rosak, saya tukar sahaja dengan yang baru. Keyboard jenis ini, anda perlu buka dari bahagian bawah upper case dan bukannya dari bahagian atas. Keyboard ini tidak menggunakan skru tetapi hanya menggunakan plastik untuk menahan keyboard. Setelah anda memasang keyboard baru, anda perlu mencairkan setiap plastik pada lubang-lubang keyboard dengan menggunakan soldering. Pastikan anda hanya mencairkan plastik sedikit sahaja untuk menahan keyboard.
# Bagi masalah original partition recovery telah dibuang, saya mencuba untuk recover balik dengan menggunakan software recovery free yang banyak terdapat di dalam internet. Semua ini bergantung kepada nasib, kadang-kadang dapat recover balik dan kadang-kadang tidak dapat. Original partition recovery netbook ini dapat di recover balik tetapi tidak dapat restore system to factory default secara biasa. Saya terpaksa save recovery ke dalam pendrive dan restore system to factory default melalui pendrive. Ternyata cara ini berkesan dan sistem netbook kembali ke factory default.

Keyboard Berjaya Dibuka Daripada Upper Case
Keyboard Baru Tanpa Cover Plastik Hitam. Sila Gunakan Cover Plastik Hitam Pada Keyboard Lama
Keyboard Berjaya Dipasang. Pastikan Semua Cover Plastik Atau Aluminium Yang Melekat Pada Keyboard Dipasang Dengan Sempurna Bagi Mengelakkan Berlakunya Shorting
Windows Kembali Kepada Asal
Netbook Beroperasi Dengan Baik

0 comments:

Catat Ulasan